Yhdistys

NAL Riihimäki

NAL Riihimäki ry on toiminut yli 20 vuotta nuorten asumisen edunvalvojana toiminta-alueellaan. Yhdistys toimii Riihimäen seutukunnassa, Lahdessa, Heinolassa, Karkkilassa ja Vihdissä.

NAL Riihimäki ry on Nuorisoasuntoliitto NAL ry:n paikallisyhdistys.

Yhdistyksen tarkoitus

• Kehittää ja toteuttaa nuorisoasumista, asumisen sisältöpalveluita ja vertaisryhmätoimintaa yhteistyössä nuorisoasuntoliiton ja paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
  • Nuorten itsenäisen asumisen valmiuksien ja tietoisuuden lisääminen asumisneuvonnan, asumisohjauksen, asukastoiminnan, tiedottamisen ja koulutuksen keinoin.

Yhdistyksen puheenjohtaja:

Outi Kuikka
outi.kuikka@hotmail.com

Yhdistyksen arvot:

Oikeudenmukainen ja luotettava asumisen asiantuntija, kumppanina nuorelle sekä verkostolle.

Yhdistyksen historia
  • 1998 yhdistys perustettiin (Riihimäen YÖJALAN tuki ry) Riihimäen kaupungin erityisnuorisotyön (YÖJALAN) tueksi. Toimintamuotoina olivat mm. nuorisokahvilatoiminta, katupartiointi sekä päihteettömien tapahtumien järjestäminen vapaaehtoisvoimin.
  • 2000 alkoi nuorisoasumisen pienimuotoinen tukityö vapaaehtoisvoimin.
  • 2002 käynnistyi nuorten tuetun asumisen Oma tupa – projekti RAY:n rahoituksella. Projektissa työskenteli yksi työntekijä.
  • 2004 RAY:n jatkorahoitus mahdollisti toisen työntekijän palkkaamisen.
  • 2007 Riihimäen kaupunki alkoi rahoittamaan yhdistyksen toimintaa.
  • 2008–2010 yhdistys sai projektirahoituksen tuetun asumisen toiminnan levittämiseen Hausjärvelle ja Lopelle.
  • 2010 yhdistys muutti nimensä Riihimäen seudun nuorisoasunnot ry:ksi.
  • 2014 yhdistys sai projektirahoitusta Paikka auki-nuoret työelämään hankkeeseen. Hankerahalla palkattiin työtön, alle 29-vuotias nuori yhdistykseen vuodeksi. Paikka auki rahoitusta on tämän jälkeen myönnetty vuosittain
  • 2018 yhdistys muutti nimensä NAL Riihimäki ry:ksi osana Nuorisoasuntoliitto NAL ry:n brändiuudistusta.
  • 2018 Riihimäen kaupunki päätti yhdistyksen avustuksen, jolla tuotettiin nuorten tuettu asuminen Riihimäkeläisille nuorille. Palvelu siirtyi osaksi kaupungin omaa toimintaa.
  • 2018 Yhdistys käynnistää tuetun asumisen palvelutuotannon tarjoten palvelua yksityisenä palveluntuottajana.
  • 2019 yhdistys aloittaa työskentelyn Karkkilan nuorisoasuntokohteessa.
  • 2020 yhdistys aloittaa työskentelyn Nummelan nuorisoasuntokohteessa.
  • 2022 yhdistyksen toiminta laajenee Lahteen ja Heinolaan.